Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home2/kobiecyb/domains/kobiecyelk.pl/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Kobiecy Ełk – Stop otyłości

Stop otyłości

Otyłość jest tak powszechnym zjawiskiem, że można ją zauważyć co u piątego Polaka. Problem nie dotyczy jednak tylko Polski lecz także całego świata. Badania pokazują, że w ubiegłym roku na nadwagę i otyłość cierpiało aż 2,1 mld. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) otyłość obecnie jest najczęściej występująca chorobą metaboliczną , zarówno w  krajach rozwiniętych jak i rozwijających się i określa się ją mianem epidemii.

Czym właściwie jest otyłość? Jest to przewlekła choroba metaboliczna, która charakteryzuje się zwiększaniem ilości tkanki tłuszczowej[1].

Dlaczego zaczynam od tak poważnych wiadomości? 24 października obchodzimy Światowy Dzień Walki z Otyłością. Trzeba o tym pisać i mówić, ponieważ to ogromny problem.

Otyłość to nie tylko problem wizualny. Niesie ona za sobą konsekwencje zdrowotne. Otyłość odpowiedzialna jest za znaczny wzrost ryzyka rozwoju takich chorób jak: cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze, dyslipidemia, zespół bezdechu nocnego, choroby układu sercowo-naczyniowego (zawał, udar mózgu, choroba niedokrwienna serca), choroba zwyrodnieniowa stawów, dnia moczanowa czy liczne nowotwory (piersi, okrężnicy)[2].

To teraz czas napisać jak z tym walczyć. Podstawą leczenia i redukcji masy ciała jest zmiana sposobu żywienia przez ograniczenie podaży kalorii lub stosowanie diety niskokalorycznej. Od razu w tym miejscu napiszę, że należy to stosować pod okiem dietetyka i lekarza. Wiele osób powie, że po takiej diecie na pewno wystąpi efekt jo-jo. Nic bardziej mylnego! Przy stosowaniu się do zaleceń dobrze zbilansowanej diety ubogoenergetycznej, nie ma możliwości że masa ciała powróci do stanu początkowego. Jednak musi to być program żywieniowy dostosowany bezpośrednie do Ciebie(należy uwzględnić wiek, płeć, masę ciała, aktywność fizyczną, stan zdrowia). Dieta powinna być oparta na zasadach prawidłowego żywienia (4-5 posiłków dziennie, zjadanie I śniadania w ciągu godziny do wstania, niepodjadanie między posiłkami, zjadanie kolacji nie później niż 2 godziny przed snem oraz odpowiednie dobranie produktów spożywczych w odpowiednich proporcjach).

Na podsumowanie pragnę zachęcić Was do dbania o siebie i innych.

Dietetyk – mgr Jaczewska Urszula


[1] C. Tsigos, V. Hainer, A. Basdevant, N. Finer, M. Fried, E. Mathus-Vliegen, M. Maislos, G. Roman, Y. Schutz, H. Toplak, B. Zahorska-Markiewicz: Management of obesity in adults: European clinical practice guidelines, Endokrynologia, Otyłość I Zaburzenia przemiany Materii, 2009, tom 5, nr 3, 87-98

[2] M. Szymocha, M. Bryła, I. Maniecka-Bryła: Epidemia otyłości w XXI wieku, Zdr Publ, 2009, 119(2), 207-212

W. Bryl, A. Miczke, D. Pupek-Musialik: Nadciśnienie tętnicze i otyłość – narastający problem wieku rozwojowego, Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 2005, tom 1, nr 1, 26-29

A. Bronisz, K. Napiórkowska, A. Srokosz, M. Sobiś – Żmudzińska, R. Junik: Ocena wpływu wybranych czynników na występowanie zaburzeń lipidowych u osób otyłych, Diabetologia Praktyczna, 2005, 6, 4, 177-181