Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home2/kobiecyb/domains/kobiecyelk.pl/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Kobiecy Ełk – Nie daj się cukrzycy!

Nie daj się cukrzycy!

W listopadzie obchodzimy Światowy Dzień Walki z Cukrzycą. To święto obchodzone jest od 1991 roku. Zostało ustanowione przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) oraz Międzynarodową Federację ds. Cukrzycy (IDF) w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat tej choroby. W Polsce na to zaburzenie metaboliczne choruje już  ok. 3 mln ludzi, z czego 90% choruje na cukrzycę typu 2, która ściśle jest związana z dietą i siedzącym trybem życia.

Działania tej akcji głównie opierają się na edukacji, ponieważ wiedza na temat choroby, jej przebiegu i powikłań pozwala zrozumieć choremu zasady leczenia jak i samą istotę choroby. Edukacja jednak nie dotyczy samej osoby chorej, ale również całej jego rodziny i bliskiego otoczenia.

Profilaktyka i zapobieganie cukrzycy

 Jako że dzisiaj mowa o walce z cukrzycą, warto przestrzegać pewnych zasad, by nie dopuścić do jej rozwoju.

  1. 1.     Profilaktykę przez zachorowaniem na cukrzycę typu 2 powinny przede wszystkich stosować osoby znajdujące się w grupie ryzyka rozwoju tego schorzenia (czyli kobiety po przebytej cukrzycy ciążowej, kobiety które urodziły dziecko ważące powyżej 4 kg, osoby z otyłością i nadwagą, małą aktywnością fizyczną, występującą cukrzycą w rodzinie oraz te osoby, u których we wcześniejszych badaniach stwierdzono stan przedcukrzycowy)
  1. 2.     Ważne jest zatem :

– dążenie do utrzymania prawidłowej masy ciała,

– stała kontrola ciśnienia tętniczego krwi,

– regularna aktywność fizyczna.

  1. 3.     Kluczowym działaniem w zapobieganiu rozwoju cukrzycy jest odpowiednia dieta. Prawidłowe odżywianie powinno być dostosowane do aktualnych potrzeb organizmu, nie przekraczających oczywiście zalecanych norm spożycia poszczególnych składników odżywczych. Przede wszystkich należy unikać spożywania w nadmiarze cukrów prostych o wysokim indeksie glikemicznym oraz tłuszczów (zwłaszcza zwierzęcych – tłuste mięso, wędliny, podroby).
    1. 1.     Należy kontrolować poziom cukru we krwi na czczo i po posiłkach lub wykonać specjalistyczny test tolerancji glukoz, który będzie mógł posłużyć do wczesnego wykrycia cukrzycy zanim wystąpią właściwe i swoiste objawy.
    1. 2.      Przy występującej już cukrzycy bardzo ważne jest zaprzestanie palenia tytoniu, ponieważ jest on czynnikiem ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.
    1. 3.     Ważna jest prewencja oraz wczesne wykrywanie cukrzycy, w celu szybkiego wprowadzenia odpowiedniego leczenia. Znacznie poprawi to komfort życia osoby chorej oraz zapobiegnie powstawaniu szeregu innych chorób towarzyszących temu zaburzeniu. Do objawów cukrzycy należą: nawracające częste infekcje, ciągłe zmęczenie, osłabienie, wzmożone pragnienie oraz częste oddawanie moczu.

    Mogą pojawić się również zaparcia, swędzenie czy suchość skóry, duży apetyt, szybka utrata masy ciała oraz kłopoty z koncentracją.

    Objawy te zazwyczaj rozwijają się bardzo szybko u osób z cukrzycą typu 1, a znacznie wolniej w cukrzycy typu 2.

  2. Jeżeli chodzi o cukrzycę typu 1, nie ma jeszcze sposobu na zapobieganie rozwoju tego schorzenia, dlatego nie ma również badań przesiewowych w tym kierunku. U tych osób prowadzone są działania profilaktyczne wtórne w celu zapobiegania powikłaniom choroby.

    Podsumowując

                   Ważne jest prowadzenie profilaktyki w celu wcześniejszego wykrywania cukrzycy.

    Ważne jest również, aby nie dopuścić do pojawienia się tego schorzenia. Warto w tym celu zadbać o prawidłową dietę, odpowiednią aktywność fizyczną oraz prowadzenie zdrowego stylu życia. Badaj regularnie poziom cukru. Jeżeli jesteś już chory/a na cukrzycę, pamiętaj o częstym kontakcie z lekarzem diabetologiem, pielęgniarką. Zadbaj również o zdrowy tryb życia i dostosowanie dawek insuliny do swoich potrzeb.

    Nie daj się cukrzycy i ciesz się życiemJ

    Dietetyk- Urszula Jaczewska