Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home2/kobiecyb/domains/kobiecyelk.pl/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Kobiecy Ełk – Jak przetrwać upalne dni? – dietetyk radzi

Jak przetrwać upalne dni? – dietetyk radzi

Pogoda przynosi nam coraz więcej ciepłych, a nawet upalnych dni. Często zadawane wówczas pytanie brzmi: „Co jeść w czasie upałów?”

Pierwsza zasada to picie odpowiedniej ilości płynów. Jakich? Najlepiej WODY! Może to być woda z cytryną i miętą, woda z sokiem, słabe herbatki owocowe. Rezygnujmy z kolorowych, słodzonych i gazowanych napojów czy soków owocowych. Odstawmy również  picie kawy oraz innych napojów zawierających kofeinę. Kofeina ma bowiem działanie moczopędne. Ile wypijać płynów? Ogólnie przyjęta norma to 1,5-2 litra. Pijmy małymi łykami, aby nawodnić organizm, a nie tylko zaspokoić pragnienie.

               Co dalej?  Nie rezygnujmy z posiłków. Zmieńmy tylko menu na lżejsze, bogate w warzywa i owoce. Powinny one być nie tylko dodatkiem do potraw, ale przede wszystkim stanowić podstawę wszystkich posiłków. Dzięki zawartości dużych ilości witamin, składników mineralnych oraz wody, chronią organizm przez przegrzaniem. Kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 30° C, brakuje chęci na tradycyjny obiad. Wówczas zamiast gorącej zupy, wybierajmy chłodnik na bazie jogurtu naturalnego,  kefiru lub zupę owocową na zimno.

Na drugie danie można przyrządzić sałatkę ze świeżych warzyw, a żeby była bardziej sycąca wystarczy do niej dodać orzechy, pestki słonecznika, mozzarellę czy garść brązowego ryżu.

Świetną przekąską w upały mogą okazać się świeże owoce, np. duża garść czereśni czy orzechów.

W trakcie lata świetną propozycją jest dieta śródziemnomorska. Oprócz owoców i warzyw jej podstawę stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, mięso drobiowe, orzechy i nasiona.

Na koniec podam kilka produktów, które na pewno orzeźwią Was w upalne dni:

jogurty (orzeźwiają i wspomagają pracę układu trawiennego, są bogate w Ca)

owoce :

  • arbuz (zawiera ok. 95% wody, jest niskokaloryczny )
  • melon (zawiera ok. 90% wody i również jest niskokaloryczny)
  • gruszka i jabłko (ok. 85% wody)
  • czereśnie (ok. 80% wody)

Wszystkie wyżej wymienione owoce są lekkostrawne, bogate w przeciwutleniacze oraz zawierają potas i sód – niezbędne do utrzymania prawidłowej równowagi elektrolitowej organizmu.

cytrusy (oprócz tego, że działają orzeźwiająco, zawierają spore ilości wit C)

świeże zioła (mięta, bazylia, kolendra, natka pietruszki – mogą one obniżyć temperaturę ciała i ułatwią trawienie)

 A czego unikać:

-zawiesistych, ciężkich sosów,

-gęstych, gorących zup,

-tłustych, pikantnych, smażonych dań,

-słonych przekąsek,

-alkoholu.

 Autor: Dietetyk – Urszula Jaczewska