Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home2/kobiecyb/domains/kobiecyelk.pl/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Kobiecy Ełk – Wszystko co musisz wiedzieć o meblach biurowych

Wszystko co musisz wiedzieć o meblach biurowych

Pracujesz przy komputerze i wiele godzin spędzasz w pozycji siedzące? Ból pleców nie jest Ci obcy? Przyczyną mogą być źle dobrane meble biurowe. Podpowiadamy jak przygotować funkcjonalne miejsce pracy, które będzie jednocześnie: zdrowe, wygodne i stylowe.

meble_do_biuraNiestety pozycja siedząca nie jest naturalna na dla naszego kręgosłupa. Wielogodzinna praca przy komputerze obciąża kręgosłup, mięśnie grzbietu i nasz wzrok. Podpowiadamy jak temu zapobiec i nie narażać naszego zdrowia na szwank.

Podstawa to ergonomiczne meble biurowe 

Nawet pracując w domu, nie powinniśmy w tym celu używać stołu kuchennego czy przypadkowego stolika. Ergonomiczne biurko powinno mieć specjalnie wyprofilowaną przednią krawędź, tak aby podczas pracy można było wsunąć się pod blat. Najlepiej możliwie jak najgłębiej i oprzeć nadgarstki, a czasami także łokcie na blacie biurka. Najnowsze badania udowadniają, że mniej obciążamy plecy, gdy klawiaturę kładziemy na blacie biurka, a nie na bardzo popularnej, wysuwanej półce. Aby zachować naturalne ułożenie rąk w trakcie pracy, powinniśmy zadbać o odpowiednią wysokość biurka. Kąt między ramieniem a przedramieniem powinien być prosty. Standardowo blat biurka umieszcza się najczęściej na wysokości 72 do 75 cm, ale dla wyższych osób powinna ona wynosić 80, a nawet 85 cm. Coraz większą popularnością cieszą się biurka z regulowaną wysokością blatu – jest to najlepsze rozwiązanie gdy urządzamy miejsca pracy dla różnych osób.

Fotel biurowy to podstawa 

Podobnie jak w przypadku biurka, możemy zapomnieć o pracy na zwykłym drewnianym krześle lub wypoczynkowym fotelu. Do długiej pracy przy biurku niezbędny jest wygodny, ergonomiczny fotel biurowy. Powinien być miękki z możliwością regulacji wysokości i wychylenia. Konieczny jest też mechanizm obrotowym pozwalający naturalnie zmienić pozycję, nie wyginając niezdrowo sylwetki. Równie istotne są podłokietniki, najlepiej również wyściełane materiałem i posiadające możliwość regulacji. Standardowa wysokość siedziska krzesła powinna wynosić 38-55 cm. Najzdrowiej jest siedzieć na takiej wysokości, która umożliwia ustawienie stóp na podłodze przy zachowaniu kąta prostego między jej górną a dolną częścią. Oczywiście przy równoczesnym zgięciu kolana także pod kątem prostym.

Oświetlenie miejsca pracy

Dla komfortu naszego wzroku, bardzo ważne jest oświetlenie w trakcie pracy. Jeśli w domu lub biurze pracujemy w ciągu dnia, warto zatroszczyć się o odpowiednie oświetlenie naszego miejsca pracy. Światło dzienne powinno pomagać w pracy, a nie nas denerwować. Dobre oświetlanie powinno być rozproszone – najlepsze jest światło północne lub wschodnie. Dobrze, jeżeli biurko z komputerem oświetlone jest z boku albo z lewej strony albo z góry. Monitor powinien stać tyłem lub bokiem do światła. Nie będzie się ono wtedy odbijało od powierzchni ekranu i męczyło wzroku. Czasami, pomieszczenie w jakim pracujemy nie pozwala na dogodne ustawienie biurka. Gdy razi nas światło lub odbija się od ekranu powinno się je stłumić. Najlepiej zasłonami lub żaluzjami które mogą ograniczyć zbyt jasne, męczące światło słoneczne. Jeżeli pracujemy głównie wieczorem (po zmroku), przy sztucznym świetle, aranżacja pod względem okna nie ma tak dużego znaczenia. Konieczne jest natomiast zadbanie o właściwe oświetlenie sztuczne. Stosując takie same wytyczne jak w wypadku oświetlenia naturalnego (dziennego).

Piotr Marecki
Artykuł powstał we współpracy z firmą NoNameOffice, specjalistami w aranżacji przestrzeni biurowych i komercyjnych. Znajdziesz ich sklepy w Krakowie i Katowicach!