Optymiści mieszkają na północy


Warning: Missing argument 2 for themify_add_video_wmode_transparent() in /wp-content/themes/kobiecybialystok/functions.php on line 179

Warning: Missing argument 3 for themify_add_video_wmode_transparent() in /wp-content/themes/kobiecybialystok/functions.php on line 179

Pieniądze i dobra sytuacja ekonomiczna nie mają znaczącego wpływu na chęć dzielenia się pozytywnymi informacjami. W myśl powiedzenia „pieniądze szczęścia nie dają”, nie zawsze to one odgrywają kluczową rolę. Najwięcej pozytywnych treści w mediach społecznościowych zamieszczają mieszkańcy województw: mazowieckiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego i kujawsko-pomorskiego – wynika z raportu „Polacy a pozytywne treści w Internecie” stworzonego przez firmę Brand24 na zlecenie programu FairPay. O ile pozytywne nastroje Mazowszan można tłumaczyć najlepszą sytuacją ekonomiczną – najwyższymi zarobkami i jednym z najmniejszych poziomów bezrobocia, o tyle mieszkańcy pozostałych województw znajdują się mniej więcej w środku stawki.

Większość Polaków jest zadowolona z życia

W przeliczeniu na jednego mieszkańca, najmniej pozytywnych informacji w sieci zamieszczają  mieszkańcy województw lubelskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego i podkarpackiego. Im też gorzej się wiedzie – poziom bezrobocia, średnia zarobków oraz PKB znajdują się tu znacznie poniżej średniej dla kraju.  Jednak to nie tłumaczy wszystkiego, bo według badań CBOS z 2013 roku 66% Polaków jest zadowolona z życia, a źródłem największej satysfakcji są dla Polaków nie zarobki, a ich dzieci. Przeważająca większość deklaruje także zadowolenie ze swego małżeństwa, przyjaciół i najbliższych znajomych oraz miejsca zamieszkania. To znajduje również odzwierciedlenie w wynikach raportu przygotowanego na potrzeby programu FairPay. Oprócz komentowania i dodawania wpisów dotyczących różnego typu mediów, Polacy najczęściej piszą w Internecie o rodzinie i znajomych. Na pozytywne podejście do życia wpływ mają więc nie tylko czynniki ekonomiczne, ale również te społeczne.

Im większe miasto, tym więcej pozytywnych komentarzy

Z raportu wynika, że co trzecią pozytywną informację w mediach społecznościowych zamieszczają mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). Wpływ na liczbę pozytywnych informacji ma tu oczywiście duża liczba mieszkańców oraz łatwiejszy dostęp do Internetu. Zatem, im mniejsza miejscowość, tym mniej wpisów. Najwięcej osób dzielących się w sieci pozytywnymi doświadczeniami mieszka w Warszawie (12,6%), Poznaniu (4,9%) i Łodzi (4,7%).

Na Pomorzu jest pięknie, a w świętokrzyskim piszą, że kochają

Na potrzeby analizy wyselekcjonowano 24 pozytywne określenia (np. super, kocham, lubię) i wybrano treści, które opisują pozytywne emocje i doświadczenia. W większości województw „pięknie” jest najpopularniejszym słowem opisującym pozytywne emocje – aż 16,5% pozytywnych wpisów w Internecie zwiera ten wyraz. Najczęściej mówi się tak na Pomorzu (22,4%) i Opolszczyźnie (20,1%). Na Podlasiu, Warmii oraz w Wielkopolsce internauci piszą natomiast, że coś uwielbiają. Bardziej emocjonalnie komentują mieszkańcy województwa świętokrzyskiego – aż 18% ich komentarzy w sieci zawiera słowo „kocham”. „Lubię” dominuje natomiast na Mazowszu oraz Podkarpaciu. Słowami tymi internauci opisują najczęściej wszystko, co związane z muzyką, książkami i Internetem. Co drugi pozytywny wpis dotyczy bowiem kategorii media/rozrywka/kultura. W tej kategorii dominują Dolnoślązacy oraz mieszkańcy świętokrzyskiego i mazowieckiego. O innych ludziach najchętniej piszą Małopolanie i Opolanie. Wpisy te przeważnie dotyczą znajomych, rodziny, ale także sportowców, celebrytów lub polityków. O wszystkim, co związane z naturą (głównie pogodą i roślinami) oraz miejscami, najchętniej piszą mieszkańcy Małopolski oraz Lubelszczyzny.

Panie narzekają mniej?

Najwięcej, bo blisko 80% pozytywnych informacji w sieci, zamieszczają kobiety. Najwięcej piszących pozytywnie pań mieszka w województwach łódzkim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Najwięcej mężczyzn, którzy zamieszczają pozytywne komentarze w sieci mieszka natomiast w lubuskim (34%), lubelskim (31%) i opolskim (28%) – w żadnym z województw panowie nie wyprzedzili więc płci pięknej.

Z raportu wynika, że w Internecie zamieszcza się ponad 5,5 mln pozytywnych wpisów miesięcznie. Obala to stereotyp, że Polacy są malkontentami. Wiemy zatem, że piszemy pozytywnie, chcieliśmy jednak umieścić te pozytywne informacje na mapie naszego kraju i zastanowić się, czy istnieją jakieś okoliczności, które wpływają na optymizm internautów – mówi Jakub Kostecki, kierujący programem FairPay. Wyniki dowodzą, że sytuacja ekonomiczna nie jest jedynym czynnikiem, determinującym liczbę informacji pozytywnych zamieszczanych w Internecie. Równie ważne jest to, co nas otacza – m.in. rodzina, przyjaciele, zwierzęta, pasje. Raport pokazał również, że informacje pozytywne dotyczą bardzo różnorodnych tematów. – Już niebawem będziemy mogli sprawdzić, mieszkańcy których województw lubią dzielić się pozytywnymi informacjami także o rzetelności płatniczej. Od niedawna można bowiem gromadzić takie w programie FairPay – dodaje Kostecki.

Pełna wersja raportu:

http://www2.krd.pl/Centrum-prasowe/Raporty.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=XOJ_DcwBxu8