„Dziadek do orzechów” – balet lwowski

Już od czwartku 10 grudnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku będziemy mieli niezwykłą okazję oglądania występów gościnnych Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej.  Obejrzymy „Dziadka do orzechów” Piotra Czajkowskiego, przedstawienie pełne magii, wzruszeń, zachwycających scen tańca, dla dzieci i dorosłych, prawdopodobnie najpopularniejsza kompozycja baletowa świata.

„Dziadek do orzechów” to jedno z najważniejszych dzieł Piotra Czajkowskiego. Bazę dla libretta stanowiło opowiadanie E.T.A. Hoffmana „Dziadek do orzechów i Król Myszy” w wersji spopularyzowanej przez A. Dumasa ojca. Małą dziewczynkę, Marie (występującą także jako Klara – w oryginale było to imię jej ulubionej lalki), intryguje niepozorna i nieinteresująca dla innych zabawka – dziadek do orzechów. Wynikiem tej fascynacji jest niesamowity, fantastyczny sen. Marie-Masza śni o tajemniczej wędrówce po kolorowych krajobrazach Krainy Słodyczy, ożywających lalkach, antropomorficznych zwierzętach i roślinach. Dzięki temu, że tematyka baletu jest tak baśniowa, muzyka i choreografia są naprawdę niezwykłe – jak na przykład słynny Taniec Cukrowej Wieszczki.

Przedstawienia „Dziadka do orzechów” prezentowane będą na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej co roku w grudniu przez teatry z różnych stron świata.

Spektakle szkolne:

Czwartek 10.12.2015, g. 10.00

Piątek 11.12.2015, g. 10.00

Poniedziałek 14.12.2015, g. 10.00, g. 13.00

Wtorek 15.12.2015, g. 10.00, g. 13.00

Środa 16.12.2015, g. 10.00, g. 13.00

Spektakle popołudniowe:

Czwartek 10.12.2015, g. 19.00

Piątek 11.12.2015, g. 19.00

Sobota 12.12.2015, g. 19.00

Niedziela 13.12.2015, g. 18.00

Czas trwania: 2 godz. 15 min z jednym antraktem

PIOTR CZAJKOWSKI

DZIADEK DO ORZECHÓW

Balet w dwóch aktach

Libretto: Marius Petipa i Iwan Wsiewołożski (wg wersji A. Dumasa baśni „Dziadek do orzechów i Król Myszy” E.T.A. Hoffmanna)

Muzyka: Piotr Czajkowski

(w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Grzegorza Berniaka)

 Prapremiera: 6 grudnia 1892, Teatr Maryjski, Petersburg

Oryginalna choreografia: Marius Petipa i Lew Iwanow

Choreografia: Vladimir Shurmeikin

Choreografia, baletmistrz: Aleksander Boitsov

Kostiumy: Galina Shumeikina

Szef techniczny: Jare Boyer

Oświetlenie: Jeremy Rolla

Soliści:

MASZA – Ekaterina Alaeva (Primabalerina)

KSIĄŻĘ – Stanislaw Olszanskij (Narodowy Artysta Ukrainy)

KRÓL MYSZY – Roman Bachlaj

DZIADEK DO ORZECHÓW – Sergiej Kachura (Zasłużony Artysta Ukrainy)

SĘDZIA DROSELMEJER – Pawel Stalinski

ARLEKIN – Jurij Kulczycki

BRAT MASZY – Rostoslaw Domanskij

Akt I

Zimowy wieczór przed Bożym Narodzeniem. W domu małej Maszy wszyscy szykują się na przyjęcie. Dziewczynka marzy o dorosłym życiu i o choince tak pięknej, jak ta, którą widziała w oknach jednego z domów. Wśród gości na wieczerzy pojawia się sędzia Droselmejer, chrzestny ojciec Maszy. Zaprasza ją do swojego warsztatu lalkowego. Masza zachwycona jest wszystkimi jego dziełami – każda lalka jest barwna, niezwykła i piękna jak żywa. Jednak największe wrażenie robi na niej dziwny, niezgrabny Dziadek do Orzechów. Droselmejer celowo przyprowadził tu Maszę, by opowiedzieć jej smutną historię o tajemniczej dalekiej krainie. W pewnym królestwie mieszkała piękna niegdyś księżniczka, którą złe Myszy przemieniły w brzydkiego potwora – a uwolnić ją może tylko chłopiec, przed którym… twardy orzech do zgryzienia. Po długim oczekiwaniu pojawia się nareszcie książę, który rozgryza skorupę orzecha, a wydobyte z niej cudowne ziarno ofiaruje księżniczce. Zjedzenie orzecha przywraca jej w końcu jej prawdziwą postać. By zemścić się na chłopcu, Myszy zamieniają go w brzydkiego Dziadka do Orzechów. Masza jest wzruszona opowieścią. Przestraszona zasypia w fotelu, wciąż ściskając swoją ulubioną zabawkę.

Sen Maszy jest niesamowity. Akcja wkracza w baśniowy klimat. Choinka rośnie, Masza dorośleje, a zabawki ożywają. Dziadka do Orzechów atakuje armia Myszy, ale ten broni się dzielnie, a z odsieczą przychodzi kompania ołowianych żołnierzy. W sukurs przychodzi także Masza. Wojsko używa armaty i dzięki pomocy dziewczynki wygrywa wojnę. Wtedy Dziadek do Orzechów zamienia się w Księcia i z Maszą jako Księżniczką razem podążają do Krainy Słodyczy.

Akt II

Księżniczka Masza i Książę wędrują przez Krainę Słodyczy. Mijają Cukrową Łąkę, przechodzą przez Bramę Łakomczuchów, trafiają do Gwiazdkowego Lasu. Płyną przez Jezioro Róż łódką ciągniętą przez delfiny do Konfiturowego Gaju. Dalej wędrują do Cukierkowa – stolicy Cukierkowej Krainy, w której znajduje się Marcepanowy Pałac. Mimo że los piętrzy przed nimi przeszkody, Masza i Książę radzą sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Napotykane po drodze postaci są ożywiane przez Droselmejera. W całej krainie trwa święto z okazji przybycia Książęcej Pary. Wszyscy radują się i podrywają w rytm muzyki. Balet wykonuje tańce charakterystyczne: Taniec Cukrowej Wieszczki, Taniec hiszpański, Taniec arabski, Taniec chiński, Trepak (Taniec rosyjski), Taniec pasterski. Całość zamyka Walc kwiatów. Zachwycona Masza w końcu jednak budzi się w fotelu z zabawką w ramionach.